Dzień, w którym bierzemy ślub jest niezaprzeczalnie jednym z najważniejszych i najbardziej uroczystych w naszym życiu. Uwaga wszystkich skupiona jest na Młodej Parze. Z pewnością pragniemy zachować to wydarzenie w pamięci na całe życie, a idealnym sposobem na to są pamiątkowe zdjęcia z dnia ślubu. O ile ma to być miła pamiątka musimy umiejętnie wybrać fotografa ślubnego, który ją dla nas uwieczni.

Wbrew pozorom nie jest to sprawa łatwa. Dostęp do cyfrowych aparatów fotograficznych przyczynił się do upowszechnienia popularności fotografii, ale jednocześnie trudniej niż kiedykolwiek jest znaleźć prawdziwego profesjonalistę. Najgorszym możliwym scenariuszem jest mimo wszystko rezygnacja z zaangażowania fotografa ślubnego. Współcześnie niemal każdy nosi stale ze sobą aparat fotograficzny w telefonie lecz zdanie się na zdjęcia robione przez gości weselnych może nas kosztować utratą jedynej szansy na zdjęcia, do których będziemy chcieli powracać po latach.

W jaki sposób wybierać fotografa

W wielu diecezjach warunkiem niezbędnym do udzielenia zgody na fotografowanie lub filmowanie w trakcie mszy jest odbycie specjalnego kursu przygotowawczego, który organizują kurie diecezjalne. Najpierw zatem upewnijmy się, że fotograf takim zaświadczeniem dysponuje i jest ono honorowane w naszej parafii. Teoretycznie nie sprzęt fotograficzny ale fotograf robi zdjęcia (fotografowie bardzo denerwują się na stwierdzenie, że ich aparat robi bardzo ładne zdjęcia). Mimo to wyższa klasa sprzętu daje lepszy obraz, a nie oszukujmy się – w dniu ślubu każda Panna Młoda pragnie sesji zdjęciowej jak z luksusowych magazynów kobiecych. Obecnie raczej nie praktykuje się już wykonywania fotografii na negatywach, choć może to być bardzo miłe urozmaicenie w związku z modą na retro.

sprzęt fotograficznyDo fotografii ślubnej najlepiej nadają się aparaty cyfrowe pełnoklatkowe tzn. o wielkości matrycy odpowiadającej wielkości klatki tradycyjnego filmu. Dają one lepszy i plastyczniejszy obraz niż aparaty z matrycą APS-C, która jest mniejsza. Są także znacznie droższe. Jednak to nie aparat fotograficzny jest najdroższym akcesorium w torbie fotografa ślubnego. Są nimi obiektywy. Zestaw profesjonalnych obiektywów kosztuje porównywalnie tyle co samochód, stąd wysokie ceny profesjonalnych fotografów. Wyróżniamy obiektywy zmiennoogniskowe i stałoogniskowe. Te pierwsze dysponują różnymi kątami widzenia, w zależności od typu od szerokiego kąta do teleobiektywu. Są dość spore ponieważ upakowano w nich wiele soczewek odpowiedzialnych za zmianę kąta widzenia i robią duże wrażenie, ale to nie one są najlepsze. Znacznie lepszy obraz uzyskuje się z obiektywów stałoogniskowych, których jedyną wadą jest stały kąt widzenia co zmusza fotografa do nabiegania się dla uzyskania różnych ujęć. Są one znacznie jaśniejsze od zoomów, a to właśnie jasność obiektywu wpływa na plastykę obrazu (rozmycia tła) i umożliwia wykonywanie zdjęć w świetle zastanym bez użycia lampy błyskowej.

Sugeruję unikać osób, które jednocześnie zajmują się robieniem zdjęć i filmowaniem ponieważ nie można wykonywać tych dwóch czynności jednocześnie. Może wydawać się to oszczędnością ale efekt będzie co najwyżej przeciętny.

Foto: Phil Hearing

Jednak najważniejszym kryterium wyboru fotografa na ślub jest jego portfolio. Wybór fotografa tylko na podstawie ceny, bez przejrzenia jego zdjęć to jak kupowanie kota w worku. Warto przy okazji wspomnieć, że fotografia ślubna to zarówno reportaż jak i sesja zdjęciowa. Te dwie dyscypliny wymagają odmiennego podejścia i umiejętności. Nie zawsze fotograf dobry w fotografii plenerowej będzie dobry w reportażu i vice versa. Oglądając portfolio warto zwrócić uwagę na oba typy zdjęć.

Współcześnie w świecie fotografii mamy do czynienia z dużą dozą postprodukcji po wykonaniu zdjęć. Nie oddaje się zdjęć prosto z aparatu, zatem praca fotografa nie kończy się w dniu ślubu. Musi on spędzić wiele dni na przejrzeniu materiału, wyselekcjonowaniu najlepszych ujęć i obrobieniu ich w programie graficznym tak by nadawały się do pokazania.

Warto obejrzeć jak pracują mistrzowie w tym fachu: